Helena van de Pol is beleidsadviseur Staf bij het NIPV. Samen met haar collega’s en de andere stafafdelingen ondersteunt ze de directie en het bestuur op het gebied van strategie en diverse inhoudelijke dossiers. Als beleidsadviseur werkt ze samen met de verschillende centra om de ambities van het NIPV waar te maken. “Je krijgt een verfrissende blik op waar we met z’n allen mee bezig zijn – en dat is bij het NIPV zó veel. Ik denk vaak: wauw, dat doen we óók nog!”
Waar zijn de stafafdelingen dagelijks mee bezig?
“De staf bij het NIPV beslaat de terreinen beleid, communicatie, financiën, control, inkoop, HR, informatisering & automatisering en facilitaire zaken. Ik ben beleidsadviseur Staf en maak deel uit van de afdeling Beleid & Communicatie. Het is een praktische overweging dat deze zijn samengevoegd, want beleid gaat hand in hand met communicatie: je moet mensen informeren en enthousiasmeren.
Onze afdeling ondersteunt directie en bestuur op het gebied van strategie en diverse inhoudelijke dossiers. Zie ’t als de olie in de motor die alle bedrijfsprocessen aanjaagt en draaiend houdt. Ik werk dagelijks samen met onze andere stafafdelingen, in een integrale aanpak vanuit de bedrijfsvoering. Ambities waarmaken moeten we ten slotte sámen doen.”
Noem eens wat van die inhoudelijke dossiers
“Onze inhoudelijke dossiers omvatten onder meer de herziening van de Wet veiligheidsregio’s en het versterken van de samenwerking met het ministerie van Justitie & Veiligheid, de Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio en het Veiligheidsberaad. Daarnaast draag ik bij aan het optimaliseren van de planning & control-cyclus.
Dat laatste is een mooi strategisch middel: het dwingt je om te reflecteren en te kijken waar we staan, maar ook om vooruit te kijken. Welke mensen en middelen hebben we nodig? Hoe gaan we die op de juiste manier inzetten? Het is van belang om dat gefaseerd te doen, met mijlpalen die je kunt vieren. Anders wordt het groot en te abstract.
Het mooie eraan vind ik dat je de organisatie als totaliteit pakt. Je krijgt een verfrissende blik op waar we met z’n allen mee bezig zijn – en dat is bij het NIPV zó veel. Ik denk vaak: wauw, dat doen we óók nog!”
Van welk recent project word je zelf enthousiast?
“Ik leid nu de werkgroep hybride werken. Een van de doelstelling is het opstellen van een adviesrapport. Hiervoor hebben we een enquête uitgezet en diverse verdiepingssessies georganiseerd. Dit heeft ons inzicht gegeven in de werkzaamheden en behoeftes van de verschillende afdelingen van NIPV en onderstreept onze diversiteit.
Hybride werken is een van de uitgangspunten in de realisatie van het strategisch huisvestingsplan dat we momenteel vormgeven. Ook hieraan werken we nauw samen met de overige afdelingen om de missie en visie van het NIPV met alle ambities op opleiding, onderzoek, ondersteuning en informatie te vertalen in de inrichting van onze werklocaties.”
Hoe ziet je dagelijks werk eruit?
“Vandaag heb ik afspraken van 9 tot 4. Daarna werk ik uit wat er is besproken. Maar eigenlijk is geen dag hetzelfde. Ik ben constant aan het sparren en ideeën aan het delen in tal van werkgroepen. Vele collega’s uit de organisatie heb ik al wel een keer gesproken. Ik vind collegialiteit altijd een goede graadmeter voor werkplezier. En die is bij het NIPV groot.”
Hoe is ’t om bij het NIPV te werken?
“Het NIPV is een geweldige werkgever, die de cao van de Rijksoverheid hanteert. Die wordt gekenmerkt door goede salarissen en bovenal uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden. Het NIPV is een organisatie met hart voor de medewerkers. Dat merk je aan de vele leuke kleine attenties.
Een unicum is het bedrijfsrestaurant met een uitnodigend karakter en een uitgebreid assortiment. Dat past bij de cultuur van het NIPV, waarbij collega’s samen gaan lunchen. Daarnaast heb je de centrale foyer waar je kunt landen voor een kop koffie. Heel laagdrempelig. Dat praat makkelijk, wat erg fijn is in mijn functie. Ga er een halfuur zitten en je hebt de helft van de organisatie te pakken!
En ons kantoor in Arnhem is een unieke werkplek in een landelijke omgeving. Naar welk kantoor rijd je nu door de bossen om er te komen? Terwijl het toch heel bereikbaar is, want de snelweg ligt vlakbij. Die goede bereikbaarheid geldt ook voor onze locatie in Zoetermeer.”
Wat is er zo boeiend aan het terrein van crisisbeheersing en rampenbestrijding?
“Ik sta nog steeds elke ochtend op met de gedachte: ik draag bij aan een veiliger Nederland. Het doet ertoe wat ik doe. Ik ben niet degene met de brandspuit, maar ik zorg er wel voor dat mijn collega’s in het veiligheidsdomein mensen kunnen redden en hulp verlenen in crisissituaties. Je staat intussen wel dicht op het vakgebied.
Er zijn hier in Arnhem volop events, dus je loopt regelmatig tegen een groep brandweermensen in uniform aan die net een lezing hebben gevolgd. Er is hier altijd reuring.”
Wat voor kansen voor persoonlijke ontwikkeling krijg je aangereikt?
“Het NIPV is een organisatie die op zelfstandigheid stuurt. De boodschap is: ‘Heb je een goed idee? Werk ’t uit!’ Tegelijk zijn de collega’s heel bereidwillig. Al hebben ze het nog zo druk, ze hebben altijd een gaatje in de agenda om mee te denken.
De vrijheid die je daarbij krijgt is lekker. Je kunt thuis werken en dat afwisselen met kantoor, en dat ook nog op twee locaties: Arnhem en Zoetermeer. Als kennisinstituut stimuleert het NIPV ook zijn eigen mensen om zich te ontwikkelen.”
Hoe heb je zelf je carrière vormgegeven?
“Ik heb lang in de bedrijfsvoering van het onderwijs gezeten, daarna een tijd bij de gemeente Den Haag. Vanuit mijn netwerk leerde ik een veiligheidsregio kennen en zag ik hoe bevlogen de medewerkers daar zijn. Dat liet me niet meer los. Dus toen deze vacature bij het NIPV voorbijkwam, heb ik de overstap gemaakt.
Het paste precies in mijn straatje: ik lever een bijdrage aan de samenleving en ik kan helpen om het NIPV richting te geven vanuit de bedrijfsvoering. Bovendien is onderwijs een belangrijke component in het takenpakket van het NIPV. Ook de kennis uit mijn oude werkgebied blijft van pas komen.”
Wie heb je als collega’s nodig?
“In onze stafafdelingen zoeken we collega’s die plezier hebben in het samenwerken in een complexe omgeving. ‘Beleid’ klinkt soms statisch en papierachtig, maar het draait juist om de mensen zelf.
Je moet afdelingen meekrijgen, voelsprieten krijgen voor de achterliggende factoren, empathie hebben voor uiteenlopende belangen. Dus los van de analytische en communicatieve vaardigheden waar we naar vragen vind ik inlevingsvermogen belangrijk, want wees niet rigide in de samenwerking.
Het is wel belangrijk om doortastend te zijn en niet te blijven dwalen in uiteenlopende ideeën. Een andere belangrijke eigenschap is dus tempo brengen en doorslaggevend durven zijn.”