Silvia O’Connor werkt als QA-manager in het domein Data/Informatie bij het NIPV. Haar taak is om de nieuwe functionaliteit te testen van twee systemen die elke dag de hulpverleners in het veld ondersteunen bij incidenten en calamiteiten. “Voor mij het grote verschil: ik werk aan systemen waarmee we direct mensen in nood kunnen helpen. Ik heb eerder in het bedrijfsleven gewerkt en daar stond puur het product voorop. Nu zie je het resultaat van je werk in het journaal en in de krant!”
Waar zijn jullie dagelijks mee bezig?
“Onze twee belangrijkste producten zijn het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS) en de Slachtofferinformatiesystematiek (SIS). Beide worden ingezet bij incidenten en calamiteiten in Nederland.
We hebben de systemen volledig zelf ontwikkeld en gebouwd. En we rollen ze uit bij alle organisaties die er dag in, dag uit gebruik van maken. Zoals laatst bij het treinongeluk in Voorschoten. SIS helpt dan om mensen die in de trein zaten snel in contact te brengen met de mensen die naar hen op zoek zijn.
Met het LCMS kunnen alle partijen in de hulpverlening direct met elkaar communiceren en samenwerken. Op één scherm ziet iedereen meteen wat er gaande is.”
Zijn er recente ontwikkelingen waar je met trots op terugkijkt?
“Eigenlijk kun je het zo niet zien. Het werk is een continuproces, het staat nooit stil. We ontwikkelen de systemen elke dag door en voegen voortdurend nieuwe functies toe, zowel front-end als back-end. Zo hebben we laatst een nieuwe kaartfunctionaliteit aan het LCMS toegevoegd. Zo beschikken planners bij de hulpdiensten over nog meer informatie.”
Hoe ziet je werk eruit?
“Mijn taak is om het hele proces te testen. Werkt ’t zo goed? Is alles correct geautomatiseerd? Of moet ’t toch anders? Het systeem moet 7 x 24 uur ter beschikking staan voor de hulpdiensten, 365 dagen lang.
Daarnaast werk ik aan een snellere testomgeving, zodat we nieuwe functionaliteit nóg sneller in gebruik kunnen nemen. Ik ben heel enthousiast over mijn werk als QA Manager. Zelf ben ik heel internationaal – ik kom uit Duitsland, ben getrouwd met een Engelsman, woon al 18 jaar in Nederland en heb kinderen die we in drie talen hebben opgevoed.
Op mijn werk heb ik ook te maken met een enorme variatie aan mensen met allerlei achtergronden. Die variatie zorgt voor prachtige oplossingen! En door actief te zijn in de OR kan ik al die collega’s verder helpen.”
Hoe is ’t om bij het NIPV te werken?
“Het NIPV geeft veel kansen om jezelf te ontwikkelen. Ik heb de ruimte om van alles te proberen en je wordt uitgedaagd om nieuwe oplossingen te vinden. Als je ervoor gaat, kan er veel bij het NIPV. Ze zijn heel flexibel. Sterker nog, ik heb de ruimte gekregen om mijn eigen proces te creëren, mijn team samen te stellen en met de tools te werken die ik het fijnste vind.”
Wat is er zo boeiend aan het terrein van crisisbeheersing en rampenbestrijding?
“Het mooie aan dit werkgebied is dat elke dag anders is. Je weet niet wanneer de volgende crisis zich aandient. En als het zover is: geen calamiteit is hetzelfde. Dat is de grote uitdaging waarvoor alle hulpverleners staan. Zijn we er klaar voor? Kunnen we überhaupt overal op voorbereid zijn? En zo niet, hoe snel kunnen we reageren?
Voor ons IT-aandeel betekent dat: openstaan voor nieuwe technologieën en oplossingen, nooit stilstaan maar ervoor gaan. Zelfs als een technologie nog niet op de markt is, moet je er al oog op houden.”
Wie heb je als collega’s nodig?
“We zoeken momenteel veel ontwikkelaars, want de systemen blijven groeien. Ontwikkelaars moeten bij ons echt out-of-the-box kunnen denken en de motivatie hebben om die extra stap te zetten. Want je werkt aan systemen die het verschil kunnen betekenen tussen leven en dood – en dat betekent dat je creatief en jong van geest moet zijn, snel, wendbaar en vol van maatschappelijk besef.
Intussen hebben we hier wel de grootste lol hoor! We werken samen aan iets moois en dan moet je wel plezier in je vak hebben.”