Projectsecretaris landelijke organisatie pilots noodsteunpunten 32-36 uur

Voor het project ‘landelijk project pilots noodsteunpunten’ zoeken wij een projectsecretaris. Als projectsecretaris ondersteun je de projectleider in de periode van 1 november 2025 tot 1 april 2027. Jij zorgt voor overzicht, verbinding en structuur: je onderhoudt contact met ketenpartners, verzamelt inzichten uit de pilots, stelt verantwoordingsdocumenten op en faciliteert de samenwerking binnen de landelijke projectgroep.

  • Ondersteuning Bedrijfsvoering Veiligheidsregio's
  • Arnhem
  • 32 - 36 uur
  • 3.404,39 - 5.389,87
  • Hbo

Voor het project ‘landelijk project pilots noodsteunpunten’ zoeken wij een projectsecretaris. Als projectsecretaris ondersteun je de projectleider in de periode van 1 november 2025 tot 1 april 2027. Jij zorgt voor overzicht, verbinding en structuur: je onderhoudt contact met ketenpartners, verzamelt inzichten uit de pilots, stelt verantwoordingsdocumenten op en faciliteert de samenwerking binnen de landelijke projectgroep.

Wat ga je doen?

De ontwikkeling van noodsteunpunten en burgerhulpverlening krijgt binnen het Rijk, veiligheidsregio’s en gemeenten steeds meer prioriteit. Daarom is gestart met een landelijke pilot: lokale noodsteunpunten die gedragen worden door de samenleving en lokaal worden ingericht. Gemeenten, publieke en private organisaties en veiligheidsregio’s gaan hiermee zelf aan de slag. De pilotfase is nadrukkelijk ingericht als leertraject. Om lessen te trekken uit de pilotfase is van belang dat vanuit alle pilots een bijdrage wordt geleverd aan het landelijke project.

Om deze pilotfase goed te begeleiden, is een landelijke projectorganisatie opgezet. Jij wordt onderdeel van dit team dat overzicht houdt, samenwerking stimuleert en partijen verbindt. De projectorganisatie stelt onderzoeksvragen op, heeft een aanjagende en verbindende rol richting de pilots en zorgt ervoor dat er tijdig antwoorden komen op de centrale vragen. Ook faciliteert het team het delen van best practices en brengt vergelijkbare initiatieven met elkaar in verbinding.

Voor de projectorganisatie zoeken wij een projectsecretaris die het landelijke project pilots noodsteunpunten ondersteunt. De verantwoordelijkheden van de secretaris zijn:

• het onderhouden van het contact met alle relevante ketenpartners, zoals het ministerie van JenV, VNG en NIPV, veiligheidsregio’s en gemeenten die deelnemen aan de pilots, stakeholders binnen en incidenteel buiten de projectgroep;

• het ondersteunen van de projectleider bij het opstellen van het projectplan;

• het verzamelen van feedback uit de regionale pilots ten behoeve van de analyses;

• het opstellen van periodieke verantwoordingsdocumenten, volgens de handelswijze van het projectenbureau;

• de secretariaatstaken Deze werkzaamheden zijn onder meer het opstellen van de agenda, (mee)schrijven van eventuele notities, zorgen voor verslaglegging en besluitenlijsten.

Naast secretaris van de landelijke projectorganisatie ondersteun je de landelijke projectgroep, die bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende landelijke gremia.

Over het NIPV

Elke dag zetten we ons in voor de publieke veiligheid. We ontwikkelen passende en professionele antwoorden op actuele veiligheidsvraagstukken die ontstaan door bijvoorbeeld geopolitieke spanningen, de energietransitie en klimaatverandering. Op deze en andere thema’s verbinden en versterken we de professionals in het veiligheidsdomein via onderzoek, onderwijs, informatie en brede ondersteuning. Daarnaast hebben we een unieke positie als het gaat om de ontwikkeling en het beheer van crisismanagementsystemen en het coördineren en faciliteren van de landelijke brandweerspecialismen.

Wie ben jij?

Het is essentieel voor deze rol dat je gevoel hebt voor de belangen van deelnemende gemeenten, veiligheidsregio’s en andere relevante partners. In jouw werkzaamheden weet je deze belangen zorgvuldig mee te nemen en te verbinden aan het bredere geheel. Ervaring met het opstellen van verantwoordingsdocumenten en het helder en gestructureerd rapporteren is een belangrijke basis. Dankzij bestuurlijke sensitiviteit en analytisch vermogen ben je een betrouwbare schakel in complexe samenwerkingsverbanden binnen de veiligheidssector.

Verder vragen we van een secretaris de volgende competenties:

  • Organisatievermogen – plannen, structureren en organiseren van werkzaamheden.
  • Digitale vaardigheden – werken met systemen en digitale samenwerkomgevingen.
  • Samenwerken – teamgericht, bijdragen aan gezamenlijke resultaten.
  • Bestuurlijke sensitiviteit – aanvoelen van krachtenvelden, belangen en verhoudingen in de veiligheidssector.
  • Overzicht bewaren – helikopterview, prioriteiten stellen, complexiteit hanteren.
  • Stressbestendigheid / omgaan met belangenverschillen – effectief functioneren onder druk, omgaan met tegenstellingen.

Daarnaast breng je mee:

  • Minimaal hbo werk- en denkniveau.
  • Ten minste 3 jaar ervaring binnen het gemeentelijke of regionale veiligheidsdomein.
  • Minimaal 5 jaar ervaring als secretaris bij projecten of programma’s met meerdere stakeholders.
  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden: overtuigend, helder, gestructureerd en doelgericht.
  • Je bent flexibel in je standplaats. Dit zal een combinatie van ons hoofdkantoor in Arnhem zijn, Den Haag waar VNG en JenV gevestigd zijn en diverse locaties in het Land. 

Wat biedt het NIPV jou?

  • Een uitdagende functie binnen een stimulerende, collegiale en ondernemende omgeving.
  • Een detacheringscontract voor de duur van het project. De start is, in overleg, zo spoedig mogelijk tot 1 april 2027
  • Je behoudt je arbeidsvoorwaarden zoals die met je werkgever overeen zijn gekomen.
  • De functie is gewaardeerd in schaal 10 CAO Rijk. Een eventuele toelage tot dit niveau is afhankelijk van jouw ervaring.
  • Aandacht voor jouw persoonlijke ontwikkeling.

Interesse?

Heb je belangstelling voor deze functie?
Vraag eerst toestemming aan je huidige werkgever voor deze collegiale detachering. Je kunt tot en met 2 november reageren via de onderstaande button. Na de sluitingsdatum beoordelen we alle sollicitaties en laten we je zo spoedig mogelijk weten of je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Het gesprek zal op maandag 10 november plaatsvinden locatie NIPV Arnhem.

Heb je nog vragen over de vacature? Jan-Piet Zijp, Programma Adviseur, helpt je graag verder. Je kunt hem bereiken via 06 1521 8847. Wil je meer weten over de sollicitatieprocedure? Dan staat Maaike Welling, recruiter, je graag te woord via werkenbij@nipv.nl / 06 81938613.

Sollicitatieprocedure

Solliciteren bij NIPV doe je binnen vier stappen!

send

We nemen alle sollicitaties in behandeling en maken een selectie. Kort na de einddatum krijg je van ons bericht.

Selectie

group

Zijn we enthousiast over jouw sollicitatie? Dan nodigen we je uit op sollicitatiegesprek.

Sollicitatiegesprek

forum

Zijn we allebei nog steeds enthousiast? Dan volgt een arbeidsvoorwaardengesprek. Hier sluit ook een HR-collega bij aan.

Voorstel arbeidsvoorwaarden

fact_check

Houden we ook hier een goed gevoel aan over? Dan zet je een handtekening onder je contract en heten we je van harte welkom bij het NIPV!

Contract tekenen